Hoe een perfecte blog ontwerpen

Hoe een perfecte blog ontwerpen

Ben je helemaal klaar om aan je eigen blog te beginnen, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Hieronder volgen een aantal efficiënte tips voor webdesign die je helpen om de perfecte blog te ontwerpen.

Kies voor een originele koptitel

Een goede titel is heel belangrijk. Het is het eerste wat mensen lezen. Zorg ervoor dat er emotie en persoonlijkheid in je titel zit zodat mensen graag verder willen lezen. Ook voor sociale media is een goede koptitel heel belangrijk. Wanneer je je blog deelt op facebook springt voornamelijk de titel in het oog.

Breek je tekst op in stukken

Een blog moet scanbaar zijn en mag dus niet uit 1 grote blok tekst bestaan. Om je blog interessant te maken kun je video’s en afbeeldingen toevoegen. Dit maakt het voor de lezer veel leuker en het versterkt je verhaal. Werk ook met lijsten, bullet points en grafieken in je tekst.

Gebruik een call to action

Met een blog wil je meestal de lezer overtuigen. Het is dan belangrijk om een goede call to action toe te voegen. Zorg er wel voor dat die niet te commercieel is.

Blog regelmatig

Als je wilt dat mensen regelmatig terugkeren naar je blog moet je ervoor zorgen dat je alles goed up to date houdt. Dit doe je door regelmatig nieuwe content toe te voegen. Je kan enkele keren per week of zelfs dagelijks iets nieuws toevoegen. En hoe meer goede stukken, hoe groter de kans is dat iemand je terugvindt via sociale media of zoekmachines.

Je kan ook kijken of je af en toe een wedstrijd kan organiseren of je kunt bijvoorbeeld een gast blogger uitnodigen. Door deze persoon een stukje op jouw website te laten schrijven, kan je nog meer lezers trekken.

Verzamel zoveel mogelijk lezers

Een succesvolle blog beschikt over een vaste groep mensen die de blog regelmatig bezoeken en reacties achterlaten. Het zijn lezers die zich met je identificeren en waarderen wat je doet.

Het is belangrijk dat je veel aandacht schenkt aan je trouwe lezers. Doe dus zeker moeite om hun vragen te beantwoorden en bedank ze voor hun reacties. Om je lezers nog meer aan je te binden, kun je ook werken met nieuwsbrieven die je per e-mail verstuurt en indien je na een tijdje over genoeg content beschikt kan je dit bundelen in een e-book.